top of page
Szukaj

Dlaczego 5 minut może zmienić wszystko? Czyli o znaczeniu regularności ćwiczeń w terapii

ree

To pytanie zadaję sobie sama jako rodzic (ponieważ meandry codzienności niekoniecznie idą w parze nawet z najmocniejszym postanowieniem solidnego treningu) oraz słyszę jako terapeuta proponujący przebieg zajęć i ćwiczeń domowych: czy naprawdę trzeba ćwiczyć codziennie? 

Wielu rodziców i opiekunów zastanawia się, czy krótkie, kilkuminutowe ćwiczenia mają sens, skoro same zajęcia u specjalisty trwają znacznie dłużej. Odpowiedź jest prosta — tak, mają ogromne znaczenie, a w wielu przypadkach to właśnie one decydują o tempie i skuteczności terapii.

Dlaczego więc 5 minut dziennie może zdziałać więcej niż jedna długa sesja w tygodniu?


Mózg kocha powtórzenia


Nasz mózg uczy się poprzez systematyczne, regularne powtarzanie konkretnych ruchów i wzorców.U dzieci i dorosłych budujących nowe umiejętności artykulacyjne, oddechowe czy językowe, krótkie codzienne ćwiczenia:

  • wzmacniają połączenia nerwowe,

  • utrwalają prawidłowy schemat ruchu,

  • pomagają szybciej eliminować nieprawidłowe nawyki.

Krótko mówiąc — łatwiej nauczyć się czegoś, co powtarza się codziennie po trochu, niż raz na tydzień przez godzinę.


5 minut to realny czas, który można wygospodarować


Rodzice często obawiają się, że terapia będzie wymagała długich, skomplikowanych sesji. Tymczasem:

  • w gabinecie Logoakcja ćwiczenia dobieramy tak, aby można było je zrealizować w krótkim czasie - zwracamy uwagę na ich ilość i znaczenie dla przyświecającego nam w terapii celu,

  • krótka sesja nie obciąża dziecka,

  • regularność nie przerasta ani dziecka, ani dorosłego opiekuna.

To właśnie drobne, ale częste kroki prowadzą do dużych zmian.


Krótkie ćwiczenia zmniejszają presję i frustrację


Dla dziecka 5 minut to czas, który:

  • nie męczy,

  • nie nudzi,

  • nie wywołuje oporu przed kolejnym ćwiczeniem.

Dzięki temu dziecko buduje pozytywne skojarzenie z ćwiczeniami logopedycznymi — widzi, że są szybkie, proste i możliwe do wykonania. Z kolei rodzic nie musi obawiać się, że „zrobi coś źle” albo że ćwiczenia zajmą pół wieczoru. Ponadto dokładamy wszelkich starań, aby połączyć ćwiczone wzorce ruchowe czy językowo-artykulacyjne z sytuacjami bliskimi dziecku, aby okoliczności dnia codziennego stanowiły naturalną okazję do ćwiczeń, dzięki czemu dziecko ćwiczy w sposób naturalny,


Codzienne ćwiczenia wspierają tempo terapii


Nawet najlepszy logopeda nie osiągnie spektakularnych efektów, jeśli ćwiczenia będą wykonywane jedynie podczas spotkań gabinetowych.Regularność sprawia, że:

  • ćwiczone głoski szybciej wchodzą do mowy spontanicznej,

  • aparat artykulacyjny jest stale aktywowany,

  • postępy z tygodnia na tydzień są zauważalne,

  • dziecko bardziej angażuje się w terapię, bo widzi efekty.

To właśnie codzienna praca w domu spaja terapię i nadaje jej dynamikę.


5 minut to częściej… 15 minut


To zaskakujące, ale wiele dzieci po rozpoczęciu ćwiczeń chce działać dłużej.Pięć minut to świetny „próg wejścia”, który:

  • nie zniechęca do podjęcia aktywności,

  • daje poczucie sukcesu już na starcie,

  • naturalnie wydłuża się, jeśli dziecko jest zaangażowane.

Rodzic nie musi wymuszać dodatkowego czasu — dziecko samo go proponuje.



Regularność w terapii logopedycznej to fundament skuteczności. „5 minut dziennie” nie jest sloganem — to praktyczna strategia, która:

  • wspiera pracę mózgu,

  • pomaga utrwalić efekty,

  • buduje pozytywne nastawienie dziecka,

  • sprawia, że terapia przebiega szybciej i efektywniej.


To mała inwestycja, która naprawdę może zmienić wszystko.

 
 
 

Komentarze


bottom of page